بازیافت آب

بازیافت آب خانگی و راهنمایی ها

چرا باید از بازیافت آب استفاده نمود؟

استفاده از بازیافت آب روش نوینی در جوامع پیشرفته می باشد که موجب افزایش بهره وری، کاهش فشار بر روی منابع آبی موجود مانند آب های زیرزمینی و رودخانه ها و کاهش هزینه ها می گردد.

بازیافت آب

در واکنش به تاثیر خشکسالی و تغییرات جوی، تقاضا برای استفاده از آب های بازیافتی (آب خاکستری) روز به روز در حال افزایش است. همچنین به دلیل مشکلات سیاست های آبی دولت‌های حاکم در اکثر نقاط در تغییر و اصلاح می باشد و همین امر در آینده ای نزدیک موجب تغییر الگوی رفتاری آبی مردم در جوامع خواهد شد.

با تصفیه فاضلاب، رواناب ها و از همه مهم تر آب خاکستری و در نظر گرفتن شبکه ای جداگانه برای آن، می توان از این منابع آبی مجددا استفاده نمود و به محیط زیست نیز کمک شایانی نمود.

با تصفیه فاضلاب و آب خاکستری متناسب با نوع استفاده از آن و انتقال آن به منازل از طریق سیستم جداگانه لوله کشی می توان از بازیافت آب در امور متعددی مانند آبیاری فضاهای سبز، شستشوی اتومبیل و سطوح، فلاش تانک های سرویس های بهداشتی و … استفاده نمود. این کار علاوه بر کاهش هزینه های آب برای محیط زیست نیز مفید می باشد چرا که باعث کاهش نیاز به استفاده از منابع آب شیرین و تخلیه فاضلاب به آن می گردد.

آیا استفاده از بازیافت آب روش مطمئنی است؟

بازیافت آب، فاضلاب تصفیه شده ای می باشد که متناسب با مورد استفاده به استاندارد خاصی رسیده است. در برخی موارد این آب شامل رواناب های تصفیه شده نیز می باشد.

بازیافت آب

یکی از نکات حیاتی در رابطه با استفاده مجدد از بازیافت آب، استفاده از لوله کش های باتجربه و حرفه ای می باشد، چرا که لوله کشی خطوط مربوط به بازیافت آب باید به دقت صورت گیرد و در صورت اتصال این سیستم به شبکه آب آشامیدنی مشکلات بهداشتی و سلامتی جدی می‌تواند اتفاق بیفتد.

یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از بروز این اشتباه استفاده از رنگ منحصر به فردی برای لوله کشی خطوط مربوط به این سیستم است. این کار موجب اطمینان از عدم اتصال تصادفی بازیافت آب به سیستم آب شرب می شود.

در مواردی که آب خاکستری برای مصارف غیرشرب تصفیه می شود، مانند شستشو و آبیاری، استفاده از علایم هشدار دهنده مناسب برای آگاه سازی افراد و یادآوری مداوم این مطلب به خود مهم می باشد.

از بازیافت آب برای چه مواردی می توان استفاده نمود؟

  • آبیاری چمن ها، پارک ها، باغ ها و فضای سبز
  • فلاش تانک های سرویس های بهداشتی
  • شستشوی اتومبیل
  • پر کردن حوض های تزئینی (بدون ماهی)
  • آبیاری باغات میوه، سبزی و گلخانه ها
  • شستشوی حیوانات
  • کولرهای تبخیری و سیستم های تهویه هوا

تامین استاندارد آب نوشیدنی برای بازیافت آب ها کاری بسیار دقیق، حساس و هزینه بر است. در صورتی از دستیابی به این استاندارد اطمینان ندارید از آب خاکستری تصفیه شده برای موارد زیر به هیچ عنوان استفاده نکنید:

  • آشامیدن
  • پخت و پز(سایر مصارف آشپزخانه مانند شستشوی سبزیجات)
  • استحمام یا مسواک زدن (حتی شستشوی دست ها)
  • نظافت محیط داخلی خانه
  • استخرها و آبگرم ها
  • فعالیت های تفریحی آبی (مانند پارک های آبی یا اسباب بازی های کودکان مانند آبپاش‌ها)

1-پیش از اتصال هرگونه وسیله ای به بازیافت آب، از مناسب بودن دستگاه برای اتصال به این نوع منابع آبی اطمینان حاصل کنید (مشورت با سازنده یا تامین کننده).

2-میزان مواد مغذی، املاح و نمک ها در بازیافت آب بیشتر از آب های آشامیدنی می‌باشد. لذا برای جلوگیری از تغذیه بیش از حد باغ، سبزیجات و فضای سبز خود توسط این مواد با افراد متخصص مشورت کنید.

3-از آنجا که بخش قابل قبولی از موارد استفاده از آب را مصارف غیرشرب تشکیل می دهد، به کارگیری بازیافت آب برای این مقاصد سودمند و مقرون به صرفه می باشد. با این حال بازیافت آب منبع ارزشمندی برای مصارف آبیاری نیز به حساب می آید.

چگونه از موفق بودن عملیات بازیافت آب اطمینان حاصل کنیم؟

محلی که دارای دو منبع تامین کننده آب (آب شرب و بازیافت آب) است، می تواند از دو ابزار کنترلی (کنتور) برای اندازه گیری آب مصرفی استفاده کند.

بازیافت آب

همانطور که گفته شد با استفاده از یک رنگ منحصر به فرد می توان به سادگی شبکه بازیافت آب را متمایز نمود. و از همه مهم تر اطمینان از عدم اتصال این سیستم با شبکه آب آشامیدنی می باشد. همچنین می توان برای اطمینان بیشتر، شیرهای استفاده برای دسترسی به آب بازیافتی را نیز به رنگ خاصی درآورده تا از مصرف نادرست آن جلوگیری شود.

وظایف شما

شما بایستی به صورت دوره ای و منظم از سیستم مورد استفاده خود بازدید به عمل آورده و از عملکرد مطلوب و نبود مشکلات اطمینان حاصل نمایید. در برخی موارد نیز شرکت تصفیه هوشمند آویسا با اعزام متخصصان مربوطه اقدام به بازرسی دوره ای، عیب یابی و رفع این عیوب می نماید. این بازرسی ها موجب اطمینان از عملکرد مطلوب سیستم و برطرف نمودن نقص های احتمالی در کمترین زمان ممکن با پایین ترین هزین می گردد. در صورت نیاز، شرکت می تواند چک لیستی از مهم ترین موارد را نیز در اختیار شما قرار دهد.

لوله کشی مربوط به هر دو بخش شبکه آشامیدنی و شبکه بازیافتی بر عهده متقاضی بوده و شرکت تنها مسئول انجام لوله کشی های مربوط به سیستم و اتصال آن ها به کنتورها (در صورت وجود) می باشد.

بازیافت آب

 

شما چطور می توانید کمک کنید؟

  • اطمینان از مصرف بازیافت آب برای موارد ذکر شده
  • برداشتن سرشیرهای بازیافت آب برای اطمینان از عدم دسترسی افراد متفرقه و ناآگاه به ویژه کودکان
  • انجام بازرسی ها دوره ای و منظم برای زیر نظر داشتن سلامت و عملکرد مجموعه
  • بررسی خطوط لوله کشی بازیافت آب پیش از آغاز به کار سیستم برای اطمینان از عدم اتصال به خطوط آب شرب
  • آگاه سازی دیگر افرادی که امکان دسترسی و استفاده از این آب را دارند
  • متمایز نمودن شیرهای مربوط به بازیافت آب
  • اطمینان از نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق مورد نیاز

بازیافت آب

منبع : greywateraction

4.1/5 - (39 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *