بهره برداری تصفیه خانه

بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب: 5 نکته اساسی که هر بهره برداری باید بداند

زمانی که در مشاغل مرتبط با فاضلاب تازه کار هستید، هیچ چیز مهم تر از توجه به سخنان کهنه کاران این شغل نیست. ما در اینجا 5 نکته اساسی از توصیه های بهترین متخصصان صنعت آب و فاضلاب در رابطه با بهره برداری از تصفیه خانه را برای شما جمع آوری کردیم تا مشکلات این شغل پر خطر را برایتان ساده تر کنیم.

1- دهانتان را ببندید
صحبت نکردن حین بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب ، یک توصیه دو جانبه است. اولاً به خاطر اینکه زمانی که در اطراف واحدهای تصفیه فاضلاب یا پکیج تصفیه فاضلاب برای انجام امور شغلی روزانه قدم می زنید، بسته نگه داشتن دهانتان باعث می شود که احتمال ورود اسپری و آئروسل های موجود در هوای اطراف که حاوی انواع مختلفی از میکروارگانیزم های بیماری زا هستند، به بدنتان کاهش یابد.
این توصیه جنبه دیگری هم دارد. وقتی که صحبت نمی کنید در واقع تلاش بیشتری برای شنیدن و تفکر می کنید. بدین ترتیب احتمال خطای انسانی تا حد زیادی کاهش می یابد.

بهره برداری تصفیه خانه

 

2- تجهیزات محافظت شغلی خود را هیچ گاه فراموش نکنید
عبارت معروفی وجود دارد که ما همواره نسبت به آن بی توجه هستیم؛ اول ایمنی و سپس کار. بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب نیز از این قاعده مستثنا نیست. همیشه کلاه ایمنی به سر داشته باشید و عینک محافظ بزنید. اگر در محل کارکرد تجهیزات دوّار مانند بلوئرها فعالیت می کنید، گوشی محافظ گوش را فراموش نکنید. دستکش غیر قابل نفوذ و عایق جز لاینفک تجهیزات حفاظتی شما است پس هیچگاه آن ها را فراموش نکنید. هنگام کار با مواد شیمیایی، برچسب لوزی آتش را مطالعه فرمایید و از ماسک های فیلتر دار استفاده کنید.
جعبه کمک های اولیه در هر ساختمان تاسیسات تصفیه خانه باید موجود باشد. هدف ما علاوه بر حفظ بهداشت محیط و حفاظت از آن، حفظ سلامت کارکنان تصفیه خانه نیز هست.

بهره برداری تصفیه خانه

 

3- از اهمیت برنامه نگهداری تجهیزات غافل نشوید
تصوّر کنید که مسئولیت بهره برداری تصفیه خانه فاضلابی با شماست. یکی از پمپ های ورودی به تصفیه خانه به طور ناگهانی دچار نقص شود و از طرفی جریان زیادی نیز وارد تصفیه خانه شود. احتمالاً می توانید حدس بزنید که چه فاجعه ای رخ خواهد داد. یکی از نکاتی که یک بهره بردار بایستی همواره در نظر داشته باشد اینست که همیشه بر اساس چک لیست های تهیه شده و در دوره های زمانی مشخص، کلیه تجهیزات و تاسیسات بازرسی شوند تا خطر بروز خرابی های پیش بینی نشده تا حد ممکن کاهش یابد.

بهره برداری تصفیه خانه

 

4- از حواس پنج گانه خود کمک بگیرید
اگر احساس می کنید که تجهیزی مانند پمپ کارکرد نرمال ندارد، آن را بازرسی کنید. حواس پنج گانه شما، راهنمای بسیار خوبی هستند. بسیاری از مشکلات در بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب را می توان با مشاهده و یا با حس بویایی، به راحتی بررسی نمود. اکثر مشکلات ناشی از بروز نشتی در لوله و اتصالات مختلف را می توان به راحتی با مشاهده ردیابی نمود. نکته مهم که در اینجا باید به آن توجه داشت که در استفاده از حواس پنج گانه، هیچ گاه رعایت اصول ایمنی و بهداشتی را فراموش نکنید.

بهره برداری تصفیه خانه

 

5- به لوله کشی ها و شیرآلات، توجه کنید
به لوله کشی ها و سیستم پمپاژ تصفیه خانه توجه ویژه ای داشته باشید. تصوّر کنید که ایستگاه پمپاژ در حال انتقال فاضلاب به سایر واحد تصفیه خانه است. بر اساس محاسبات، مدت زمان مشخصی بایستی صرف پمپاژ شود ولی این زمان بسیار بیشتر از مقدار تئوری طول می‌کشد. شاید به اشکالی در مورد پمپ ها شک کنید در حالی که احتمال دارد مقداری لجن وارد ایستگاه پمپاژ شده و باعث گرفتگی لوله های انتقال یا شیرآلات شده باشد. بنابراین همواره در وهله اوّل به آنچه که وارد تصفیه خانه تحت نظارت شما می شود و در مرتبه بعدی به لوله ها و شیرآلات توجه کنید.

بهره برداری تصفیه خانه

4.7/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *