بازچرخانی آب خاکستری | راهکارهای جدید و ساده برای بازیابی و استفاده مجدد

بازچرخانی آب خاکستری چرا اهمیت دارد؟

بازچرخانی آب خاکستری و استفاده مجدد از آن در سال های اخیر بسیار مورد تو جه قرار گرفته است.اما چرا؟!!! با هر بار استفاده از فلاش تانک در سرویس بهداشتی بین 5 تا 20 لیتر آب‌ آشامیدنی هدر می رود! اما چرا از آبی که می توان برای نوشیدن استفاده نمود برای پر کردن فلاش تانک استفاده کرد؟

راهکار اول

راه حل ساده ای برای استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری در بیشتر مناطق ژاپن برای مدت 30 سالکاربرد دارد! این روش، بازگرداندن آب حاصل از شستشوی دست ها به مخزن فلاش تانک و پر کردن آن با این روش می باشد. در این روش مسیر جریان آب قابل شرب ورودی به فلاش تانک توسط یک شیر منحرف شده می شود. پس از استفاده از این آب برای مصارفی مانند شستن دست و صورت و مسواک زدن از طریق سینک تعبیه شده وارد مخزن می‌گردد. شکل زیر نمونه‌ای از این طرح می باشد.

فلاش تانک بازچرخانی آب خاکستری 1 شماتیک فلاش تانک بازچرخانی آب خاکستری 1

فلاش تانک با قابلیت بازچرخانی آب خاکستری(1)

فلاش تانک بازچرخانی آب خاکستری 2 شماتیک فلاش تانک بازچرخانی آب خاکستری 2

فلاش تانک با قابلیت بازچرخانی آب خاکستری(2)

راهکار دوم

روش جالب دیگری نیز برای استفاده مجدد و بازچرخانی آب خاکستری وجود دارد. این متد طرحی است که مهرداد محجوبی برای اولین بار در سوئد ارائه داد. ساز و کار روش مشابه شیوه ی مورد استفاده در فضاپیماها دارد. ماموریت فضانوردان گاهی سال ها نیز به طول می انجامد. به همین دلیل از منابع آبی ای برای آشامیدن و استحمام استفاده می کنند که به صورت پیوسته در حال بازیابی می باشد.

این روش مانند دوش های فضایی، براساس “سیستم حلقه بسته” عمل می کند. آب گرم خارج شده از دوش توسط کف شوی جمع آوری شده و سریعا تصفیه و زلال سازی می شود، به طوری که به استانداردهای آب آشامیدنی رسیده و سپس دوباره به دوش برگردانده می‌شود. به دلیل سریع بودن این فرآیند آب گرمای خود را حفظ می کند و به مقدار کمی گرمایش مجدد نیاز دارد. این روش باعث کاهش 90 درصدی مصرف آب و کاهش 80 درصدی مصرف انرژی در هر بار استحمام می شود. میانگین مصرف آب برای هر مرتبه دوش گرفتن برای مدت زمان 10 دقیقه در حدود 150 لیتر می باشد در حالی که با استفاده از این روش به 5 لیتر کاهش می‌یابد.

طرح دوش استفاده مجدد از آب خاکستری

دوش استفاده مجدد از آب خاکستری

دوش حمام با قابلیت بازچرخانی آب خاکستری

راه حل ساده!

راه حل های بسیاری برای استفاده مجدد و بازچرخانی آب خاکستری وجود دارد که به دو مورد از آن ها اشاره شد. اما ساخت اینگونه سیستم ها به طور معمول امری تخصصی و زمانبر است. به همین منظور شرکت تصفیه هوشمند آویسا سیستم هایی با راندمان بالا و مصرف انرژی ناچیز را به صورت پیش ساخته به بازار عرضه کرده است. برای آشنایی بیشتر با پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری می توانید روی متن کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با سایر روش های مرسوم جهان می توانید به سایت Greywater Action مراجعه کنید.

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *