تصفیه فاضلاب بهداشتی – انسانی

فاضلاب بهداشتی – انسانی چیست و چه نیازی به تصفیه آن می باشد؟

فاضلاب تولید شده توسط فعالیت های انسانی در خانوارها مانند استحمام، شستشوی البسه، شستن ظروف، دفع زباله، سرویس بهداشتی و … “فاضلاب بهداشتی – انسانی” نامیده می شود که معمولاً حاوی مقادیر بسیار کمی از آلاینده ها می باشد، اما همین مقدار کم آلاینده نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر محیط زیست و سلامت داشته باشد. از این رو استفاده از یک سیستم تصفیه فاضلاب برای تصفیه و دفع فاضلاب بهداشتی – انسانی و خانگی که به درستی طراحی، نصب و نگهداری شده باشد موجب به حداقل رساندن این تاثیرات نامطلوب بر روی آب های سطحی و زیرزمینی خواهد شد.

امروزه تصفیه این دسته از فاضلاب ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نقش مهمی را در پیشگیری از گسترش آلودگی و کاهش مصرف منابع آبی ایفا می کند.استفاده از سیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی – انسانی برای فاضلاب های خانگی، این اطمینان را به ما می دهد که جریان فاضلاب تصفیه شده ی برگشتی به محیط زیست، رودخانه ها، دریاچه ها و سایر منابع آبی کاملاً تمیز، مناسب و بدون آلودگی می باشد. به عنوان مثال پکیج های تصفیه فاضلاب خانگی شرکت تصفیه هوشمند آویسا به منظور تصفیه تمامی مایعات زائد تولید شده توسط یک واحد مسکونی طراحی شده است. برخی از آلاینده هایی که ممکن است در فاضلاب های بهداشتی – انسانی وجود داشته باشند شامل باکتری های بیماری زا، ویروس های عفونی، مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه ها و مواد مغذی اضافی مانند نیترات می باشد.

فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی – انسانی (خانگی) متشکل از دو جریان اصلی می باشد: یکی از آن‌ها آب خاکستری می باشد که شامل آب حاصل از شستشو بوده و دیگری آب سیاه است که فاضلاب سرویس های بهداشتی را در بر می گیرد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی – انسانی غالباً از سه روش اصلی، اقدام به تصفیه فاضلاب خانگی می کند :

مرحله اولیه :

  • این اولین گام برای تصفیه فاضلاب/پساب بوده و در طی آن در حدود 40 تا 60 از جامدات معلق حذف می شوند.
  • این مرحله شامل آشغال گیری و حذف مواد جامد بزرگی است که می توانند به ورودی مخازن و سایر تجهیزات آسیب برسانند.
  • در این مرحله معمولاً از دانه گیرها برای کاهش سرعت جریان فاضلاب و ته نشین شدن دانه ها در کف مخزن (به صورت طبیعی) نیز استفاده می شود.
  • از زلال ساز اولیه یا مخازن ته نشینی نیز برای جداسازی آلاینده های شناور یا مستغرق نیز استفاده می شود.
  • فاضلاب آشغال گیری شده از مخازن اولیه (مرحله اول) به سیستم تصفیه ثانویه منتقل می شوند.

مرحله ثانویه :

  • این مرحله جایی است که تصفیه بیولوژیکی (هوازی/غیرهوازی) فاضلاب مرحله اول در آن صورت گرفته و تا 90 درصد از مواد آلی حذف می شوند.
  • معمولاً در این مرحله با به کار گیری فرآیند لجن فعال و استفاده از اکسیژن محلول رشد فلوک های بیولوژیکی تسریع شده و همین امر موجب حذف مواد آلی می گردد.
  • برگشت مداوم لجن فعال حاوی باکتری ها به مخزن هوادهی به منظور افزایش نرخ تجزیه مواد آلی انجام می پذیرد.
  • در این مرحله باکتری ها با حمله به مواد جامد محلول و مواد جامد معلق کوچکی که در مرحله اول ته نشین نشده اند، اقدام به تجزیه آن‌ها می نمایند.
  • سپس پساب به مخازن ته نشینی ثانویه منتقل می شود تا لجن ته نشین شده، و 90 تا 95 درصد از آلاینده ها از آب حذف شوند.

مرحله تکمیلی تصفیه فاضلاب بهداشتی :

  • در مواقعی که فاضلاب تصفیه شده ی حاصل از مرحله ی دوم به استاندارد قابل قبول و یا مورد نیاز نرسیده باشد، نیاز به استفاده از تصفیه تکمیلی می باشد.
  • هدف و وظیفه ی اصلی این مرحله از تصفیه افزایش کیفیت جریان خروجی به میزان دلخواه است.
  • زمانی که فاضلاب وارد مرحله تکمیلی تصفیه می شود، دارای مقادیر بسیار کمی از مواد معلق و سایر آلاینده های ریز می باشد که در این مرحله به طور کامل حذف می شوند.
  • آب در این مرحله عاری از هرگونه مواد مضر و شیمیایی بوده و می توان آن را به طبیعت بازگرداند و یا از آن برای مصارف مختلف استفاده مجدد نمود.

به این مرحله، مرحله ی گندزدایی یا ضدعفونی نیز گفته می شود. یکی از روش های پرکاربرد برای ضدعفونی نمودن استفاده از فرآیند UV است، چرا که موجب افت کیفیت آب خروجی نخواهد شد.

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *