تصفیه آب به کمک تکنولوژی های نوین

بر طبق آمار و ارقام ارائه شده سالیانه 360000 نفر به خاطر بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده جان خود را از دست می دهند. دلیل اصلی این امر عدم دسترسی این افراد به آب آشامیدنی سالم یا تجهیزات تصفیه آب می باشد.

طی پژوهشی که در سال 2013 توسط شرکت Freedonia (شرکتی تحقیقاتی در رابطه با بازار صنایع) انجام شد، پیش بینی شد که نیاز و درخواست استفاده از تکنولوژی های نوین تصفیه آب تا سال 2017 سالانه رشد 5/9 درصدی خواهد داشت و 13 میلیارد دلار ارزش این تجهیزات خواهد بود.

در طول سال های اخیر سیستم های تصفیه آب ساده تر شده اند و به راحتی در دسترس ساکنان منازل مسکونی قرار گرفته اند. سیستم های فیلتراسیون و تصفیه آب انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود می باشند. پروسه ی انتخاب سیستم مناسب می‌تواند بسیار خسته کننده و فرساینده باشد. اولین گام تحقیق و سپس قیاس، سنجش و در آخر انتخاب می باشد. این امر بسیار مهم بوده و مستقیماً بر روی سلامت شما تاثیرگذار خواهد بود. ممکن است تکنیک های استفاده شده در این تجهیزات تصفیه آب متفاوت باشند اما هدف و محصول نهایی همه آن ها زلال سازی، تصفیه آب و قابل شرب نمودن آب مصرفی شما می باشد.

 

1- فیلتراسیون آب توسط تکنولوژی نانو

تصفیه آب

در سال 2014 دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور موفق به تولید یک غشا فیلتراسیون چندمنظوره آب گشت. در این فیلتر غشا تیتانیوم دی اکسید با فن آوری نانو جایگزین غشاهای معمول فیلتر آب که با پایه ی پلیمر هستند، شده است.

این روش ممکن است بسیار پیچیده و علمی به نظر برسد اما اساس کار آن از بین بردن باکتری‌ها و شکستن و تجزیه ترکیبات آلی موجود در آب با استفاده از اشعه فرابنفش می باشد. همچنین این روش سازگار با محیط زیست نیز می باشد چرا که موجب کاهش تجمع میکروارگانیسم هایی می گردد که معمولاً بر روی سطوح مرطوب رشد می کنند و در نتیجه گرفتگی های ناشی از این امر را نیز کاهش می دهد.

 

2- Lifestraw

تصفیه آب

تکنولوژی های مربوط به آب و فیلتراسیون تنها مختص به کشورهای توسعه یافته نمی باشد. همانطور که می دانید این تکنولوژی ها بسیار فراگیر می باشند زیرا در حال حاضر نیاز فراوانی به آن ها وجود دارد و این نیاز در کشورهای در حال توسعه روز به روز بیشتر احساس می شود. عامل بسیار مهم برای استفاده از این تجهیزات در کشورهای در حال توسعه قیمت می باشد و اکثر افراد در این مناطق به دنبال استفاده از ارزان ترین تجهیز برای تامین آب شرب  خود می‌باشند. یکی از نمونه های این تجهیزات Lifestraw می باشد که اولین بار در سال 2008 و برای مصارف خانگی معرفی گردید.

این ابتکار ساده برای مصرف شخصی طراحی شده است. استفاده از آن بسیار ساده بوده و شما می توانید آن را دور گردن خود آویزان کنید. شعار شرکت تولید کننده این دستگاه نشان دهنده‌ی نحوه استفاده از آن می باشد: از Lifestraw مانند یک نی معمولی استفاده کنید و آب را بوسیله آن بنوشید. درون این دستگاه 2 عدد فیلتر قرار دارد، یک فیلتر غشایی و یک ذغالی. این دو فیلتر زمانی که شما مشغول نوشیدن آب هستید آن را زلال و تصفیه می کند.

 

3- تکنولوژی نوین تصفیه آب توسط کاتالیزگر نوری (فتوکاتالیست)

تصفیه آب

این یکی از محصولات شگفت انگیز در حوزه تصفیه فاضلاب می باشد که در سال 2014 توسط شرکت Eco-Products در ژاپن تولید گردید. این فن آوری، فیلتراسیون آب با استفاده از کاتالیزگر نوری و اشعه های فرابنفش موجود در نور خورشید می باشد که موجب سم زدایی آب آلوده با سرعت بالا می شود. طرح بهبود یافته ی این روش که توسط شرکت پاناسونیک ارائه شده است، هنگام تصفیه آب قادر به حذف آرسنیک و باکتری ها نیز می باشد.

 

4- فناوری نانو تیوب های آکوستیک

تصفیه آب

زمانی که اسم NASA مطرح می شود، ذهن همگی ما ناخودآگاه به سمت کنترل وقایع خارج از سیاره کشیده می شود، این در حالیست که تحقیقات و پژوهش های این مرکز مرتبط با هر عاملی می باشد که بر روی پایداری اکوسیستم تاثیر گذار است. در همین رابطه یکی از مراکز تحقیقاتی NASA به نام Johmson Space Center تکنولوژی ای با عنوان نانوتیوب آکوستیک ارائه نموده است که آلودگی موجود در آب را حدف نموده و آن را به آب شرب سالم تبدیل می کند. این تکنولوژی یکی از قدم های NASA برای کمک به حل معضل آب می باشد.

این تکنولوژی که در سال 2009 معرفی گردید، از سیستم غربالگری استفاده می کند اما بر خلاف سایر روش های فیلتراسیون، یک غربالگری مولکولی با استفاده از امواج صوتی در نانوتیوب هایی با قطر بسیار کم می باشد. هم چنین برخلاف روند عادی سایر روش ها، این فرآیند آب را از آلاینده های موجود جدا می کند.

 

5- سیستم SunSpring

تصفیه آب

به نقل از سایت EaglefordTexas در سال 2015 کمپانی Colorado موفق به ساخت یک سیستم تصفیه آب شده است که تنها با استفاده از یک باطری که انرژی خود را از طریق منابع تجدید پذیر تامین می کند، قادر به تصفیه آب به مقدار 5000 گالن در روز می باشد. این سیستم که SunSpring نام دارد با استفاده از غشایی به قطر 0/02 میکرون قادر به حذف سموم میکروبیولوژیکی می‌باشد.

 

6- دستگاه تصفیه آب Tata Swach

تصفیه آب

این محصول یک دستگاه تصفیه آب می باشد که در سال 2009 توسط مرکز طراحی و تحقیق و توسعه شرکت Tata طراحی شده است و بازار هدف آن خانوارهای کم درآمد می باشند. این دستگاه با به کارگیری خاکستر پوسته برنج و ذرات نانو نقره اقدام به از بین بردن عوامل بیماریزا، میکروب ها و باکتری ها می نماید. این محصول که در سال 2014 به بازار عرضه شد، قادر به تصفیه آب به میزان 3 الی 4 لیتر در هر ساعت می باشد که برای مصارف یک آشپزخانه، عددی قابل قبولی است.

 

7- سیستم بیوفیلتراسیون با استفاده از تک یاخته های اوگلنا

تصفیه آب

اوگلنا یک میکروارگانیسم آبزی می باشد که آلودگی های موجود در آب را جذب می کند. با استفاده از این ویژگی شرکت Noble Purification اقدام به طراحی سیستم فیلتراسیونی برای تصفیه آب نموده است. این سیستم که در سال 2014 راه اندازی شده است با استفاده از جلبک هایی که به طور کنترل شده در فاضلاب پرورش داده می شود اقدام به جذب سموم موجود در آب می کند.

 

8- نور خورشید و موادی با تکنولوژی بالا

تصفیه آب

یکی از تکنیک های تصفیه آب استفاده از نور خورشید می باشد. در سال 2014 خانوم موریسی به همراه همکارانش در دانشگاه شهر دوبلین روشی جدیدی را برای تصفیه آب ارائه دادند. نور خورشید کارکرد اصلی را در این سیستم دارا می باشد که در کنار آن از گرافن و TiO2 نیز استفاده می شود.

 

9- فرآیند تصفیه بیولوژیکی ارائه شده توسط Grundfos

تصفیه آب

همانطور که از عنوان مطلب نیز مشخص است این روش توسط شرکت دانمارکی تولید کننده پمپ Grundfos ارائه شده است و در بردارنده روش جدیدی برای تصفیه آب در بیمارستان ها می باشد. این روش برای اولین بار و به صورت آزمایشی در بیمارستان Herlev مورد بررسی قرار گرفت و با موفقیت به کار خود ادامه داد. تصفیه و پاکسازی در این روش تحت فرآیند بیولوژیکی قرار گرفته و سپس از غشاهای فیلتراسیون سرامیکی عبور نموده و مرحله پایانی پاکسازی نیز توسط کربن و ازن صورت می گیرد.

منبع : waterenvironmentalhub

3.2/5 - (65 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *