کارواش

مروری بر روش های تصفیه آب در کارواش ها

بازیافت آب در کارواش ها چه از نظر اقتصادی و چه از نظر زیست محیطی، امری الزامی می باشد. اما متاسفانه تا به امروز عوامل بیماری زای میکروبیولوژیکی موجود در آب حاصل از شستشوی اتومبیل ها بسیار دست کم گرفته شده است.
مدت زمان بسیاری است که شستشوی اتومبیل ها در معابر عمومی در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است و دلیل عمده ی این ممنوعیت خطرات زیست محیطی است. آب حاصل از شستشوی اتومبیل ها دارای آلاینده های گوناگونی از قبیل روغن، روان کننده ها، قیر، مواد معلق، فلزات سنگین و میکروارگانیسم ها می باشد که معمولاً به خاک نفوذ کرده و تهدیدی جدی برای آب های زیرزمینی محسوب می شوند.
همچنین شستشوی اتومبیل ها در کنار رودخانه ها یا آبراه های دیگر مانند کاریزها و قنات ها نیز موجب آلودگی محیط زیست می شود، چرا که آب آلوده ی شستشو، می تواند از طریق کانال‌های جمع آوری آب باران وارد بستر آب های سطحی شود.
طبق جدول زیر، شستشوی اتومبیل به صورت دستی آب بسیار بیشتری از کارواش ها مصرف می کند:

کاهش هزینه های مربوط به قبوض آب، تصفیه فاضلاب در شبکه های تصفیه فاضلاب شهری و همچنین کاهش 90 – 75 درصدی مصرف آب با توجه به بحران آب موجود، از عمده دلایل الزام استفاده از سیستم های تصفیه آب یا تصفیه فاضلاب کارواش می باشد.
سیستم های تصفیه فاضلاب انواع مختلفی دارند و با توجه به خصوصیات فاضلاب ورودی و استاندارد مورد نیاز خروجی از تجهیزات و فرآیندهای مختلفی تشکیل می شوند. اما در حالت کلی یک سیستم تصفیه فاضلاب می تواند دارای اجزای زیر باشد:
• واحد خنثی سازی
• واحد فیلتراسیون
• واحد لخته سازی
• تجهیزات تصفیه بیولوژیکی
• واحد جداسازی ثقلی
• واحد جداسازی روغن امولسیون
• واحد گندزدایی
عمده استفاده ی واحد جداسازی روغن امولسیون، تنظیم مواد بیولوژیکی جدید در پس زمینه سیستم می باشد.

کارواش

از آنجا که آب استفاده شده در کارواش ها ممکن است از لحاظ میکروبیولوژیکی آلوده شده باشد، مشتریان و کارکنان کارواش ها باید در مقابل خطرات احتمالی که سلامت آنها را تهدید می‌کند، محافظت شوند. این مورد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که آب آلوده در فضایی بسته اسپری می شود. احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی خطرناک در افراد از طریق استنشاق آئروسل های تشکیل شده، وجود دارد (به خصوص افرادی که دارای سیستم دفاعی ضعیفی می باشند).
برخی از روش های متداول برای گندزدایی آب عبارتند از:
• ازن زنی
تصفیه توسط UV
• تصفیه توسط پروکسید
• تصفیه حرارتی
یکی از راه های از بین بردن قارچ ها، باکتری ها (مانند لژیونلا) و ویروس ها از آب حاصل از شستشو، استفاده از سیستم های ازن زنی الکتریکی می باشد، چرا که ازن قدرت زیادی برای از بین بردن این میکروارگانسیم ها دارد. نصب و استفاده از سیستم های ازن زنی بسیار ساده بوده و اطمینان این روش نیز بسیار بالا می باشد. برخلاف گندزدایی توسط کلرزنی، استفاده از ازن برای این منظور هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر روی ظاهر (رنگ) خودروها نخواهد داشت.
یکی دیگر از روش هایی که می توان از آن برای کارواش ها استفاده نمود، سیستم های اسمز معکوس یا RO می باشد. سیستم های اسمز معکوس توانایی تولید آبی با کیفیت بسیار بالا دارند که پس از خشک شدن اتومبیل هیچ گونه اثری از آن بر روی بدنه خودرو باقی نمی‌گذارد.

EC

فرایند الکتروکواگولاسیون
یکی از جدیدترین روش های مورد استفاده در تصفیه انواع فاضلاب، فرایند الکتروکواگولاسیون یا به اختصار EC می باشد. EC جایگزین مناسبی برای استفاده به جای نمک های فلزی یا پلیمرها و افزودنی های پلی‌الکترولیتی برای شکستن امولسیون ها و سوسپانسیون های پایدار ارائه می‌دهد. حذف فلزات سنگین، روغن و چربی، جامدات معلق و کدورت، حذف مواد آلی پیچیده، حدف عوامل بیماری زا، سهولت راهبری و بهره برداری و حداقل هزینه نگهداری این سیستم‌ها، آن ها را به یکی از جذاب ترین روش ها برای تصفیه و استفاده مجدد آب در کارواش ها تبدیل کرده است.

4.9/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *