مشکلات سختی گیرها

مشکلات سختی گیرها و روش های رفع آن ها

همانطور که از اسم این تجهیز مشخص می باشد، از آن ها برای رفع مشکلات مربوط به وجود سختی در آب استفاده می شود. همانند سایر دستگاه ها، این تجهیز نیز ممکن است دچار مشکلات و خرابی شود. بسیاری از شرکت های تولید کننده ی این دستگاه با در اختیار قرار دادن دفترچه های راهنما و مشخصات فنی، کمک فراوانی به بهره برداری صحیح و رفع ایرادات احتمالی نموده اند.  مشکلات سختی گیرها می توانند بسیار هزینه بر باشند اما در بسیاری از موارد نیز به سادگی قابل حل هستند. در مواردی که مشکل بوجود آمده جدی و پیچیده است، توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز خرابی های بیشتر و نامعتبر شدن گارانتی دستگاه (در صورت وجود) از افراد متخصص کمک بگیرید.

چک لیست مشکلات سختی گیرها:

 اگر سختی گیر به درستی کار نمی کند ابتدا موارد زیر را بررسی کنید:

  • شیر برگشتی (bypass valve) سختی گیر را چک کنید: ابتدا از بای پس نبودن سختی گیر اطمینان حاصل نمایید.

          این شیر به صورت اختیاری می باشد و ممکن است در واحد شما وجود نداشته باشد و ممکن است به جای آن از شیرهای                        گازی یا شیرهای دریچه ای استفاده شود.(یکی از متداول ترین مشکلات سختی گیرها)

  • بررسی اتصال سختی گیر به منبع تغذیه: اگر واحد شما از برق برای روشن کردن تایمر استفاده می کند، از سالم بودن و برق دار بودن آن اطمینان حاصل کنید. در برخی موارد از یک ترانسفور استفاده می شود که باید از سالم بودن آن مطمئن باشیم. برای این منظور می توانید از یک VOM (ولتاژ-اهم متر) استفاده کنید.

  • بررسی مخزن نمک: نمک به مقدار کافی در مخزن وجود دارد؟
  • راه اندازی چرخه به صورت دستی: در اکثر موارد در جعبه کنترل، اهرمی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید فرآیند را به طور دستی آغاز نمایید.
  • درست بودن مقادیر و پارامترهای کنترلی: تنظیم صحیح دوزها و مدت زمان چرخه ها برای سختی گیری آب و کنترل مقدار آب مصرفی.
  • بررسی تایمر سختی گیر: ممکن است تایمر از ابتدا دچار مشکل بوده باشد. از انجام تمام مراحل و عملکرد صحیح سیستم اطمینان حاصل نمایید.
  • منبع تغذیه آب را بررسی و تست کنید: اگر هم چنان در زمان استحمام برای تولید کف دچار مشکل هستید، ممکن است تصفیه کافی ای صورت نگیرد و یا زمانی که آب لزج می‌باشد یا برای شستن کف دچار مشکل می شوید، ممکن است تصفیه بیش از حد صورت گرفته باشد.

راهکارهای ساده برای به کار انداختن سختی گیر و اطمینان از عملکرد صحیح آن و رفع مشکلات سختی گیرها

مشکلات سختی گیرها

 

  1. از “روشن” بودن سختی گیری مطمئن شوید. علاوه بر آن از وصل بودن برق، باز بودن شیرها و بای پس نبودن سیستم اطمینان حاصل کنید.

  2. از تمیز بودن سختی گیر مطمئن شوید. ممکن است آشغال ها باعث گرفتگی مسیر آب یا سایر لوله ها شوند و موجب بروز مشکلات در سختی گیرها شوند.

  3. مناسب بودن سطح مخزن نمک. در صورتی که مخزن برای مدت زمان طولانی ای پر باقی بماند، یا هیچ نمکی در فرآیند مصرف نمی شود (فرآیند نامناسب) و یا لایه ای از نمک بر روی مخزن خالی تشکیل شده است. برای اطمینان از وجود نمک، آن را هم بزنید.

  4. یک چرخه ی اضافی را اجرا کنید. با استفاده از کنترل کننده ها و زیر نظر گرفتن سیستم، یک چرخه ی اضافی احیا/شستشو را انجام دهید.
  5. زیر نظر گرفتن کنترل کننده های سختی گیر. این موارد را برای مدت چند روز بررسی نموده تا از صحت عملکرد آن ها و مناسب بودن دوزها مطمئن شوید.
  6. آزمایش میزان سختی آب ورودی. برای تعیین میزان تصفیه مورد نیاز.
  7. آزمایش خروجی سختی گیر. برای اندازه گیری میزان سختی و نمک های موجود در آب خروجی.
  8. بررسی تنظیمات کنترل کننده های سختی گیر. اگر با وجود در مدار بودن دستگاه، هم چنان سختی (یا میزان مواد آلی) زیادی وجود داشته باشد، می توانید میزان نمک یا تعداد دفعات چرخه های بک واش/احیا را افزایش دهید و مشکلات سختی گیرها را برطرف نمایید.
  9. باقی ماندن مقدار زیادی نمک در آب. دوز نمک را بوسیله کنترل کننده کاهش دهید. این مشکل به صورت لایه ای نازک از نمک بر روی ظروف یا شیرها پدیدار خواهد شد. بقایای مواد آلی نیز به صورت رسوبی نازک و سخت می باشد.
  10. کمک گرفتن از افراد متخصص در این رابطه. در صورتی که تجهیز از نظر ظاهری دارای شکستگی، نشتی و هر آسیب دیگری نمی باشند، بهتر است برای تعمیر یا انجام بازرسی های تخصصی (برطرف نمودن مشکلات سختی گیرها) از شرکت ها و افراد مناسب و متخصص استفاده نمایید.

قبل از اقدام به تعویض دستگاه سختی گیر، موارد مطرح شده در جدول زیر را امتحان نمایید:

مشکلات سختی گیرها

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *