پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

فاضلاب خانگی به دو بخش فاضلاب سیاه (فاضلاب سرویس بهداشتی) و فاضلاب خاکستری (بقیه فاضلاب خانه) تقسیم می شود. تفاوت اصلی میان این دو بخش میزان بارگذاری آلی و آلودگی میکروبی می باشد که این مقدار در فاضلاب خاکستری بسیار کمتر است. پکیج تصفیه فاضلاب خانگی (خاکستری) به منظور تصفیه و استفاده مجدد فاضلاب خاکستری منازل و ساختمان ها طراحی شده است. نکته مهم قیمت پکیج تصفیه فاضلاب خانگی می باشد که به این منظور کافیست با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید و یا فرم پایین صفحه را پر کنید.

امروزه استفاده مجدد از فاضلاب خانگی و در حقیقت بازچرخانی آب خاکستری به دلیل کمبود شدید آب مورد توجه قرار گرفته است و از نقطه نظر بسیاری از مردم و کارشناسان استفاده از عبارت فاضلاب برای آن نامناسب است. با بهره گیری از سیستم تصفیه مناسب می توان از آب خاکستری تصفیه شده در زمینه های مختلفی استفاده نمود. برخی از کاربردها، عبارتند از: آب مورد نیاز برای شستشوی سطوح، شستن ماشین، فلاش تانک سرویس های بهداشتی، آبیاری و … .

شرکت تصفیه هوشمند آویسا پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری خود را با هدف رفع نیازهای این حوزه، با نام تجاری پالاباکس‌-‌سری G-عرضه می نماید. با استفاده از این دستگاه به راحتی تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنید.

 

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

مصرف انرژی پایین تصفیه فاضلاب خاکستری

انتخاب تجهیزات و طراحی پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری (پالا باکس-G) به گونه ای صورت پذیرفته است که با مصرف کمترین میزان انرژی، بالاترین بازدهی را داشته باشند.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

عدم استفاده از مواد شیمیایی

به دلیل آنکه در اکثر موارد کاربران و متقاضیان اصلی پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری، واحدهای مسکونی و ادارات می باشند، طراحی این سیستم ها به گونه ای می باشد که نیازی به سر و کار داشتن افراد با مواد شیمیایی وجود نداشته باشد.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

عدم نیاز به آب شرب برای سیستم بک واش

یکی از اهداف اصلی استفاده از این سیستم ها، کاهش میزان مصرف آب شرب است، از همین جهت سیستم برای انجام فرآیندهای خود نیازی به منابع آبی شرب نخواهد داشت.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

طراحی مدرن و کم جا

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری با تمرکز بر روی مهم ترین عامل محدود کننده ی متقاضیان، یعنی کمبود فضای در دسترس صورت گرفته است و پالاباکس سری G با تلفیق طراحی مدرن و اشغال کمترین فضای ممکن، تمام نیازهای مصرف کنندگان را در حوزه تصفیه فاضلاب خاکستری برآورده ساخته است.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

کاربر پسند و حداقل نیاز به اپراتور

دستگاه تصفیه فاضلاب خاکستری این شرکت به گونه ای ارائه می شوند که نیازی به اپراتور نداشته و تنها نیاز به پایش و بازرسی دوره ای خواهند داشت.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

طول عمر بالای سیستم تصفیه فاضلاب خاکستری

طراحی اصولی و مهندسی، استفاده از تجهیزات متناسب با ماهیت پساب و خصوصیات جریان ورودی موجب بالا رفتن عمر مفید سیستم و طولانی شدن بازه ی تعویض قطعات مصرفی در این سیستم تصفیه فاضلاب خاکستری شده است.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

کاهش مصرف آب شرب

استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری تصفیه شده موجب کاهش هزینه  قبض آب و همچنین کاهش فشار بر روی منابع آبی در دسترس می گردد.

 


فاضلاب خاکستری

کاهش حجم فاضلاب ورودی به شبکه های فاضلاب

این عامل نیز دارای مزایای شخصی و اجتماعی می باشد چرا که با کم شدن میزان بارگذاری بر روی شبکه های فاضلاب علاوه بر کاهش هزینه های خانوار می توان این مبالغ را صرف رشد زیر ساخت ها در جامعه نمود.

 


پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

دوستدار محیط زیست

استفاده از چاه های جذبی یا تخلیه فاضلاب خام به محیط در بسیاری از مناطق شهری و روستایی امری عادی می باشد که موجب آلودگی محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی می گردد. استفاده از این سیستم ها نقش بسزایی در جلوگیری از این امر خواهد داشت.

 

مروری کلی بر خصوصیات، سیستم های تصفیه مورد استفاده، روش های استفاده مجدد و میزان آگاهی عمومی از فاضلاب (آب) خاکستری

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

چکیده

در اینجا به بررسی مفصل مواردی نظیر کیفیت فاضلاب خاکستری تولیدی در مناطق مختلف (به خصوص کشورهای توسعه یافته)، ترکیبات و اجزا موجود در آب خاکستری، برخی سیستم های تصفیه و بازیابی آب خاکستری، مواد طبیعی مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب خاکستری، برخی استراتژی های استفاده مجدد از آب خاکستری و میزان آگاهی عمومی در رابطه با تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری خواهیم پرداخت.

هم چنین نشان خواهیم داد که میزان تولید آب خاکستری به شدت متاثر از سبک زندگی و فرهنگ حاکم بر جامعه، لوازم مورد استفاده و شرایط آب و هوایی موجود در آن منطقه می باشد.

در اغلب مواقع، آلاینده های موجود در فاضلاب (آب) خاکستری، وابستگی شدیدی به نوع شوینده‌های مورد استفاده و عادات مصرفی خانوارها دارد. بسیاری از سیستم های تصفیه مورد بررسی قادر به تصفیه کامل و مناسب فاضلاب های خاکستری نبوده و معمولا تنها قادر به حذف گروه خاصی از آلاینده ها و مواد مضر موجود هستند. هم چنین مطالعات انجام شده بر روی تاثیر استفاده از مواد طبیعی نشان داد، به کارگیری مواردی مانند گز روغنی (Moringa oleifera)، خاک اره و … تاثیرگذاری قابل قبولی بر روی حذف گروه های مختلف آلاینده ها دارد.

تحقیقات و آمار نشانگر تمایل و علاقه ی کاربران این سیستم ها به استفاده مجدد و به کارگیری محصول تصفیه شده ی نهایی پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری برای مقاصد غیرشرب (مانند آبیاری فضای سبز، پرکردن فلاش تانک ها، شستشوی سطوح و …) می باشد، که دلیل اصلی آن نیز کارکرد نامناسب برخی سیستم های تصفیه ارائه شده و ایجاد بی اعتمادی نسبت به سلامت آب خاکستری تصفیه شده در اذهان عمومی است.

مقدمه

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

حجم کلی آب موجود در زمین بسیار بیشتر از میزان تقاضا و نیاز بشر می باشد. اما 97 درصد از این منابع آبی به صورت آب شور در اقیانوس ها بوده و تنها 3 درصد از این منابع آبی برای استفاده ی مستقیم مناسب می باشند؛ که از این 3 درصد موجود نیز تنها 1 درصد در دسترس بشر قرار دارد. توزیع نامتوازن منابع آبی (از نظر جغرافیایی و زمانی) موجب متمرکز شدن بخش عمده ای از آن در برخی مناطق و محروم ماندن بخش عمده ای از مناطق دیگر گشته است.

تمام نیازهای اولیه انسان، از بقا تا انجام امور روزانه، خانگی و توسعه ی صنعت نیازمند وجود آب می باشد و امروزه بسیاری از مناطق دنیا با کمبود حاد منابع آبی مواجهه هستند. بهره برداری بیش از حد از منابع آبی منجر به تخریب تدریجی زیرساخت های آبی گشته و رشد و پیشرفت روزافزون انسان در زمینه های صنعتی و فردی نیز موجب آلودگی شدید بسترهای آب شرب موجود شده است. برآوردها نشان می دهد در حال حاضر چیزی در حدود 800 میلیون نفر از جمعیت جهان در آستانه ی مواجه با بحران می باشند که این عدد تا سال 2025 به 3 میلیارد نفر خواهد رسید.

با توجه به توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن و رشد جمعیت، تقاضا و نیاز برای آب رشد چشمگیری دارد، اما آیا منابع آبی موجود قادر به برآورده نمودن این نیازها هستند؟ آب مورد نیاز اضافی برای فعالیت های بشر از چه منبعی باید تامین شود؟ مطرح نمودن این سوالات نیاز به برطرف نمودن این مشکلات و نگرانی ها را بیش از پیش ضروری نشان می دهد و درست همینجا است که ارزش استفاده مجدد از آب خاکستری مورد توجه قرار می گیرد.

فاضلاب (آب خاکستری) پسابی می باشد که در آن فاضلاب انسانی (فاضلاب تولیدی در سرویس‌های بهداشتی) وجود نداشته باشد. این دسته از فاضلاب ها دارای حجمی قابل توجه، آلودگی نه چندان شدید و پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده مجدد در مصارف متنوع هستند. ترکیبات موجود درآب های خاکستری، بسته به سبک زندگی، فرهنگ غالب، لوازم مورد استفاده و شرایط آب و هوایی، می تواند بسیار متنوع باشد. استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری روشی نسبتا قدیمی بوده و هم چنان نیز در مناطقی که درگیر تنش های آبی هستند، استفاده می شود.

در صورت اختصاص توجه و زمان لازم به این سیستم ها (پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری) می توان موجب کاهش آلودگی منابع آب شیرین (وارد نشدن آب خاکستری تصفیه نشده به آنها) و وابستگی بیش از حد به این منابع شد. هم چنین آب خاکستری می تواند منبع کمکی بسیار مناسبی برای منابع آبی موجود در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک و درگیر بحران های آبی باشد. از آب خاکستری بازیابی شده می توان در بسیاری از فعالیت ها (شرب و غیرشرب) مانند فلاش تانک ها و کشاورزی استفاده نمود. در حال حاضر نگرانی های اصلی موجود در این زمینه، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری مناسب و استاندارد و تضمین سلامت استفاده کنندگان این سیستم های بازیابی و استفاده مجدد می باشد.

تا کنون مطالعات بسیار زیادی بر روی خصوصیات فاضلاب های خاکستری تولید شده در مناطق مختلف جهان (با توجه به منابع و دستگاه های تولید کننده در فرهنگ های مختلف) صورت گرفته است. هدف اصلی ما در این مطلب ارزیابی کلی سیستم ها و پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری مورد استفاده ی کنونی برای بررسی آنها و شناسایی شکاف ها و نقص های موجود در آنها و برطرف نمودن و ارائه‌ی بهترین سیستم بر اساس این اطلاعات، نیازها و خواسته های کاربران می باشد. اطلاعات موجود در این مقاله، چکیده ای از منابع مختلفی مانند مجلات پژوهشی، اسناد و کتاب های معتبر علمی و دانشگاهی و نتایج آزمایشات عملی متعددی می باشد.

دیاگرام زیر گوشه ای از مراحل مختلف شناسایی، جمع آوری، ویرایش و جمع بندی مورد استفاده برای ارائه هر چه بهتر این مطلب به شما عزیزان را نشان می دهد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

کمیت فاضلاب خاکستری

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری تصفیه شده توسط سیستم ها و پکیج های تصفیه فاضلاب، روشی بسیار قابل اعتماد برای تضمین امنیت آبی در مقایسه با سایر روش های جمع آوری و بازیابی آب مانند جمع آوری آب باران (وابسته به شرایط جوی و هیدرولوژیکی) می باشد. مقدار آب خاکستری تولید شده در خانوارها، بازه بسیار گسترده ای را شامل می شود و می تواند از 15 لیتر (نفر/روز) تا صد لیتر (نفر/روز) متغیر باشد. مهم ترین عواملی که موجب چنین اختلاف فاحشی در میزان تولید فاضلاب خاکستری می گردد مربوط به موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی، شرایط آب و هوایی، زیر ساخت های موجود و عادات و فرهنگ حاکم بر آن جامعه می باشد.

آب خاکستری تا 75 درصد از فاضلاب تولیدی خانوارها را تشکیل می دهد و این عدد در صورت استفاده از سرویس های بهداشتی خشک (Dry Toilets) به 90 درصد نیز خواهد رسید. هم‌چنین آمار نشان می دهد که از 69 درصد از فاضلاب خاکستری تولید شده در نتیجه ی مصارف خانگی (داخلی) بوده است.

جدول زیر میزان تولید آب خاکستری را در برخی کشورهای جهان نشان می دهد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

ترکیبات آب خاکستری

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

ترکیبات موجود در فاضلاب خاکستری بسیار متفاوت است و با تقریب خوبی می توان گفت این ترکیبات منکعس کننده ی سبک زندگی افراد و سلیقه ی آنها در انتخاب مواد شیمیایی شوینده برای لباس ها، بهداشت شخصی و استحمام و شستشو است. کیفیت آب ورودی و نوع شبکه ی توزیع نیز بر روی خصوصیات آب خاکستری تولیدی تاثیر گذار است. هم چنین خصوصیات آب خاکستری تولیدی بسته به مکان و زمان مصرف آب نیز متغیر است که دلیل آن یکنواخت نبودن میزان و هدف مصرف آب در طول شبانه روز و در نتیجه متغیر بودن حجم و کیفیت فاضلاب تخلیه شده است.

عامل تاثیر گذار دیگر بر روی ویژگی های موجود در فاضلاب خاکستری تخریب و تجزیه شیمیایی و بیولوژیکی ترکیباتی می باشد که ممکن است در خلال فرآیندهای انتقال و ذخیره سازی رخ دهد. در حالت کلی آب خاکستری حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد آلی زیست تخریب پذیر و برخی محصولات جانبی معمول تولید شده توسط افراد و خانوارها می باشد. این مواد شامل مواد مغذی از جمله نیترات و مشتقات آن، فسفر و مشتقاتش، ترکیبات آلی زنوبیوتیک (XOCs) و میکروب های بیولوژیکی مانند کلیفرم های مدفوعی (fecal coliforms)، سالمونلا (salmonella) و ترکیبات کلی هیدروشیمیایی است.

با این حال در برخی از آخرین مطالعات صورت گرفته بر روی ویژگی های آب های خاکستری، غلظت های قابل توجهی از مواردی نظیر مواد دارویی، محصولات زیبایی و بهداشتی، آئروسل ها، رنگدانه ها و فلزات سمی سنگینی مانند Pb، Ni، Cd، Cu، Hg و Cr نیز در فاضلاب خاکستری یافت شده است. حضور این آلاینده‌ها در آب خاکستری نشان دهنده ی رشد تدریجی سطح پیچیدگی موجود در ترکیبات این دسته از پساب ها و نیاز به استفاده از پکیج های مناسب تصفیه فاضلاب خاکستری می باشد.

ویژگی های فیزیکی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

مهم ترین خواص فیزیکی ظاهری در فاضلاب خاکستری شامل دما، کدورت، هدایت الکتریکی و جامدات معلق است. آب خاکستری معمولا دمایی در بازه ی 18 تا 35 درجه سانتیگراد داشته و دماهای بالاتر معمولا به دلیل استفاده ی مقطعی بیشتر از آب گرم برای مواردی نظیر بهداشت شخصی و پخت و پز می باشد. بالا رفتن دما، موجب افزایش رشد میکروبیولوژیک می شود که امری نامطلوب محسوب شده و هم چنین می تواند موجب ته نشینی کربنات های به خصوصی مانند CaCO3 و سایر نمک های معدنی که در دماهای بالا انحلال پذیری کمی دارند، گردد.

در نتایج اغلب مطالعات صورت گرفته میزان جامدات معلق کلی (TSS) بین 190 الی 537 میلی گرم در لیتر گزارش شده است. در مواردی که بخش عمده ی تولید فاضلاب خاکستری از طرف آشپزخانه ها و آب حاصل از لباسشویی ها است، مقدار TSS نسبتا بالا می باشد که دلیل اصلی آن شستن لباس ها، کفش ها، میوه ها، سبزیجات و سایر چیزهاییست که می توانند حاوی شن و ماسه، خاک و سایر عوامل افزایش دهنده ی TSS باشند. مقدار هدایت الکتریکی برای فاضلاب خاکستری نیز معمولا در بازه ی 14 الی 3000 (µS/cm) قرار دارد. منابع آب زیرزمینی و مناطق کم آب به علت وجود مواد محلول، معمولا هدایت الکتریکی بالایی دارا می باشند.

وجود سیستم های لوله‌کشی قدیمی یا نامرغوب نیز می توانند موجب افزایش میزان هدایت الکتریکی منابع آب خاکستری گردند. میزان کدورت در آب های خاکستری نیز غالبا در بازه ی NTU 19– 444 بوده و این عامل معمولا تحت تاثیر فعالیت هایی می باشد که آب برای آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب خاکستری تولید شده توسط آشپزخانه ها و ماشین های لباسشویی به دلیل وجود بیشتر مواد معلق، کدورت بالاتری دارند.

آلاینده های شیمیایی

پکیج تصفیه فاضلاب

شناخت منابع آلاینده های شیمیایی، اولین قدم برای شناسایی ترکیبات شیمیایی مختلف موجود در فاضلاب های خاکستری است. بخش عمده ی مواد شیمیایی موجود در آب خاکستری ناشی از فعالیت هایی مانند شستشو، آشپزی و استحمام می باشد. pH آب خاکستری تا مقداری زیادی وابسته به pH و قلیاییت منبع تغذیه بوده و معمولا بین 9 – 5 می باشد. فاضلاب خاکستری تولید شده توسط ماشین های لباسشویی به دلیل وجود مواد قلیایی در شوینده های مورد استفاده، pH بالایی دارند.

سورفکتانت ها بیشترین سهم مواد شیمیایی موجود در آب خاکستری ناشی از شستشو دارا هستند (سورفکتانت ها اصلی ترین عامل فعال در اکثر محصولات شوینده می‌باشند) و می توانند به صورت کاتیونی و آنیونی باشند. سورفکتانت های کاتیونی عموما با پایه نمک بوده و منبع اصلی آمونیوم در آب های خاکستری به شمار می روند. سایر ترکیبات یافت شده در فاضلاب های خاکستری شامل نیترات ها و فسفات ها می باشند که منشا اصلی آنها آمونیوم و سوفکتانت های کاتیونی و ضدعفونی کننده های لباس هستند. ماده ی دیگری که به مقدار نسبتا زیاد در فاضلاب خاکستری یافت می شود، سدیم می باشد که از طریق پخت و پز و مواد نگه دارنده (آشپزخانه) وارد این جریان می گردد.

صابون های پایه سدیمی نیز مقادیر قابل توجهی از سدیم را وارد آب خاکستری می کنند. مواد مغذی مانند N و P نیز از طریق آشپزخانه‌ها و شستشو وارد پساب های خانگی می گردند. فاضلاب های خاکستری ای که غلظت بالایی از مواد مغذی دارند، معمولا منشا شستشو یا آشپزخانه دارند. آشپزخانه ها منبع اصلی نیتروژن (با غلظت mg/L 4– 74) و مواد شوینده نیز منبع اصلی فسفات ها (با غلظت mg/L 4- 14) در آب خاکستری هستند.

پارامترهای فاضلاب های معمول مانند اکسیژن بیوشیمیایی مورد نیاز (BOD) و اکسیژن شیمیایی مورد نیاز (COD) در اغلب مواقع نمایانگر غلبه ی غلظت COD بر BOD می باشد. زیست تخریب‌پذیری فاضلاب خاکستری با استفاده از نسبت BOD/COD تعیین می شود. این نسبت مشخص می کند که کدام باکتری کار ساده تری برای تجزیه ی مواد آلی موجود در آب خاکستری دارد. تقریبا تمام آب های خاکستری زیست تخریب پذیری مناسبی را با توجه به نسبت BOD/COD از خود نشان می دهند.

میانگین این نسبت در فاضلاب های خاکستری بین 0/31 تا 0/71 می باشد که این بازه بیانگر آن است که تقریبا نیمی از مواد آلی موجود در این پساب ها زیست تخریب پذیر هستند. با این حال در برخی مطالعات نیز این نسبت به مقدار 4:1 نیز گزارش شده است. اصلی ترین دلیل غلبه ی COD بر BOD وجود XOCs و در نتیجه افزایش مقدار COD است. XOCها ترکیبات شیمیایی مصنوعی ای می باشند که در مواد شیمیایی خانگی و دارویی مانند سفید کننده ها، سورفکتانت ها، نرم کننده ها و محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارند. این مواد از طریق اعمال اصلاحات جزئی بر روی مواد شیمیایی در طی فرآیندهای شیمیایی یا بیولوژیکی تصفیه فاضلاب خاکستری نیز، تشکیل می گردند.

XOCs نسبت به روندهای معمول تصفیه مقاوم بوده و به سادگی شروع به تجمع در گیاهان و حیوانات نموده و خطراتی جدی برای محیط زیست ایجاد می کنند. طی تحقیقاتی که در دانمارک انجام شد، چیزی در حدود 900 نوع XOC بالقوه در فاضلاب خاکستری شناسایی گردید که منشاء اصلی آنها مواد آرایشی و شوینده بود. سایر پژوهش ها نیز وجود مواردی نظیر آنتی بیوتیک ها (منجر به ایجاد گونه های مقاوم باکتریایی)، بنزن، نیتروفنول و … را در آب خاکستری به اثبات رسانده اند. مواد خطرناک دیگری مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، آروماتیک های تک حلقه‌ای، تری کلوسان ها، فتالات ها و … نیز در برخی در آب خاکستری شناسایی شده اند.

جدول زیر برخی پارامترهای فیزیکوشیمیایی شناسایی شده ی آب خاکستری را در برخی کشورهای فقیر و غنی نشان می دهد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

خصوصیات بیولوژیکی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

فاضلاب خاکستری حاوی میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، پروتوزوا ها (Protozoa)، هلمینتس ها (Helminths) و … می باشند که از طریق تماس با بدن وارد آن می شوند. نحوه ی نادرست طبخ غذا در آشپزخانه و ورود مستقیم غذای آلوده (ریختن مواد غذایی فاسد در سینک) از جمله منابع ورود باکتری های بیماری زایی (معده ای) مانند سالمونلا (Salmonella) و کمپیلوباکتر (Campylobacter) به آب خاکستری می باشد.

آلودگی های انسانی (فاضلاب انسانی) نیز در بسیاری از فاضلاب های خاکستری وجود دارد؛ این امر عمدتا به علت شستشن پوشک ها و رعایت ننمودن بهداشت فردی می باشد. در یک پروژه ی مطالعاتی تحقیقاتی که در ملبورن استرالیا صورت گرفت، مقادیر نسبتا زیادی از ویروس های روده ای و اشرشیاکلی بیماری زا (E.coli) در آب های خاکستری ای که بخش عمده ی آنها را آب های تولیدی توسط ماشین های لباسشویی تشکیل می داد، یافت شد. در این تحقیق 18 درصد از نمونه ها حاوی ویروس های معده ای، 7 درصد انترو ویروس (Enterovirus) و 11 درصد دارای E.coli بودند.

معمول ترین شاخص های مورد استفاده برای ارزیابی آلاینده های انسانی، باکتری کلیفرم و E.coli می باشند. تا کنون مطالعات فراوانی بر روی وجود پاتوژن ها در آب خاکستری صورت گرفته است که در بسیاری از آنها وجود مواردی نظیر سودومونا (Pseudomonas)، لژیونلا (Legionella)، ژیاردیا (Giardia)، کریپتوزپوریدیوم (Cryptosporidium)، استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و … گزارش شده است.

در جدول زیر نتایج برخی از مطالعات صورت گرفته بر روی پارامترهای بیولوژیکی مهم نشان داده شده است.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

سیستم های تصفیه

مدیریت محصول خروجی (فاضلاب تصفیه شده) از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری امری بسیار ساده و آسان می باشد، اما در صورت استفاده از سیستم ها و روش های نامناسب با عملکرد ناقص، این کار بسیار سخت و پیچیده خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه طیف گسترده ای از روش های بسیار ساده تا بسیار پیشرفته ای را برای مدیریت و تصفیه آب های خاکستری خود به کار گرفته اند و از آنها برای مصارف آشامیدنی و غیرآشامیدنی استفاده می کنند.

از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری برای کاهش یا حذف کامل آلودگی های موجود در فاضلاب خاکستری قبل از استفاده مجدد یا دفع نهایی استفاده می گردد. این پکیج ها با توجه به آلودگی های موجود در آب طراحی می شوند و فرآیندهای مورد استفاده در آنها نیز شباهت زیادی به روش های معمول تصفیه فاضلاب (پیش تصفیه، تصفیه اولیه، تصفیه ثانویه و تصفیه تکمیلی) دارند. معمولا در پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری از روش ها و ابزار فیزیکی شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده می گردد. در روش های فیزیکی شیمیایی از راهکارهای فیزیکی یا/و شیمیایی تصفیه مانند فیلتراسیون، جذب، اسمز معکوس و … استفاده می شود.

در روش های بیولوژیکی تصفیه نیز از ترکیب میکروب ها، نور خورشید و اکسیژن (دستکاری شده) استفاده می شود؛ نمونه های رایج این سیستم ها شامل سیستم های لجن فعال، فیلترهای چکنده، حوضچه های تثبیت پسماند، تماس دهنده های بیولوژیکی چرخان و … است. پراستفاده ترین سیستم های مورد استفاده در بحث تصفیه فاضلاب خاکستری تا به امروز عبارتند از فیلتراسیون، تماس دهنده های بیولوژیکی چرخان، بیوراکتورهای غشایی، تالاب های مصنوعی و پتوی لجن بی هوازی با جریان رو به بالا (UASB).

فیلتراسیون

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

 

فیلتراسیون شامل حذف مواد و ذراتی است که توسط مراحل قبلی تصفیه (در صورت وجود) از سیستم حذف نشده اند. در سیستم های فیلتراسیون برای حذف جامدات موجود، هم از روش‌های فیزیکی و هم از روش های بیولوژیکی استفاده می شود؛ که ما در اینجا تنها به بررسی فیزیکی حذف جامدات خواهیم پرداخت چرا که معمولا از این روش در اکثر پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری استفاده می گردد. بستر فیلترها معمولا از شن و ماسه، سیلیس، دانه های ریز و سنگریزه ها تشکیل شده است.

تا کنون مطالعات و آزمایش های زیادی بر روی روش های مختلف فیلتراسیون (با بسترها و اندازه های متفاوت) درآب خاکستری صورت گرفته است که برخی از مهم ترین و معروف ترین آنها سیستم هایی با مشخصات زیر است:

  • قرار دادن لایه ای از ریگ ها با ضخامت cm2 بر روی سوراخ تخلیه (لایه پایینی) و بر روی آن بستر فیلتراسیون پلاستیکی با ضخامت cm12 (لایه میانی) و در آخر نیز لایه ای با ضخامت cm 4 از ذغال سنگ
  • استفاده از پوست کنده شده ی کاج، ذغال چوب فعال، فوم پلی ارتان و ماسه به عنوان بستر فیلتر
  • استفاده از سیستم فیلتراسیون درشت و به دنبال آن فیلتر شنی کند، به ترتیب با زمان ماند هیدرولیکی 8 و 24 ساعت

  • استفاده از پوست نارگیل، خاک اره ی درشت، ذغال چوب، آجر و شن به عنوان بستر فیلتراسیون
  • استفاده از 4 مخزن فیلتراسیون به صورت سری، 3 مخزن اول توسط دانه هایی با قطر cm 3 – 2 پر شدند و مخزن آخر به عنوان مخزن ذخیره برای آبیاری استفاده شد
  • به کارگیری سیستم فیلتراسیون هیبریدی (فیلتراسیون خالص µm 130)، فیلتر توف (tuff)، فیلتر شنی و به دنبال آن به کارگیری الکترولیز
  • استفاده از سیستم برج مولچ (mulch tower) – در این سیستم از مولچ (کود گیاهی)، شن دانه درشت و سنگریزه های ریز و درشت در ستونی پلاستیکی با ارتفاع mm 650 و قطر mm 150 با آشغالگیری استیل که در بالای مخزن (برای جداسازی ذرات درشت) استفاده شد

از بین سیستم های فیلتراسیون استفاده شده در پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری، تنها فیلترهای پوستی (bark filters) قادر به تامین pH لازم برای استفاده مجدد از آب خاکستری بودند. هم چنین تنها فیلترهای پوستی و ذغال چوبی موفق به رسیدن استاندارد مورد نیاز  BOD برای استفاده مجدد شدند. نرخ حذف فسفر کلی نیز در فیلترهای شنی، پوستی  و ذغال چوبی بالا بود.

جدول زیر نشان دهنده ی عملکرد سیستم های فیلتراسیون مختلف می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

تالاب های مصنوعی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

تالاب های مصنوعی (CW) نوعی از تالاب ها هستند که با استفاده از تکنولوژی های زیست محیطی برای کپی سازی (تقلید) شرایط موجود در تالاب های طبیعی ساخته می شوند. این روش با به کارگیری گیاهان و جانداران، خاک و میکروارگانیسم ها اقدام به حذف آلاینده های مورد نظر می نماید. این سیستم ها غالبا به سه دسته ی اصلی جریان زیرسطحی، جریان سطحی و تالاب‌های تصفیه شناور تقسیم می شوند. سیستم های جریان زیرسطحی پرمصرف ترین نوع تالاب های مصنوعی بوده و به دو دسته ی تالاب های مصنوعی جریان عمودی (RVFCW) و تالاب‌های مصنوعی جریان افقی (HFCW) تقسیم می شوند.

هر کدام از این فرآیندها آلاینده‌های موجود در فاضلاب خاکستری را با استفاده از ترکیبی از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی حذف نموده و میزان راندمان تصفیه در آنها به عوامل متعددی همچون میزان مقدار بارگذاری و دسترسی به پذیرنده های الکترون بستگی دارد. این سیستم ها پتانسیل بالایی در حذف BOD، جامدات معلق و فلزات سنگینی مانند Pb، Zn و Fe دارند. در مطالعه ای که بر روی عملکرد سیستم های RVFCW صورت گرفت، مشاهده شد که میزان حذف نیترات آمونیاک در این روش در مقایسه با سایر سیستم ها بسیار کمتر است. در تحقیقات دیگری که بر روی تاثیر و عملکرد سیستم های HFCW در تصفیه آب خاکستری انجام شد، مشاهده شد که در صورت استفاده از سیستم های پیش تصفیه کیفیت محصول نهایی به صورت چمشگیری بهبود خواهد یافت.

در این تحقیقات میانگین مدت زمان ماند چیزی در حدود 30 ساعت در نظر گرفته شد و مشاهده گشت که میزان هدایت الکتریکی از 170 به mS/m 190، مقدار T-N از 31 به mg/L 23 و مقدار T-P از 48 به mg/L 46 تغییر پیدا کرد.یکی از بزرگترین مزایای سیستم های CW توانایی کارکرد خودکار آن بدون نیاز به اپراتور تمام وقت می باشد. با این حال میزان حذف Na، Ca و Mg در آنها نسبتا پایین بوده و که در نهایت منجر به افزایش میزان هدایت الکتریکی (EC) می گردد (انحلال مواد آلی در آب تصفیه شده منجر به افزایش TDS و در نتیجه بالا رفتن EC می شود).

هم چنین این سیستم ها در حذف برخی عوامل میکروبیولوژیک مانند E.coli ناتوان بوده و در نتیجه نیاز به استفاده از سیستم های تصفیه تکمیلی برای رساندن کیفیت محصول نهایی به استانداردهای استفاده مجدد می باشد. با این CWها توانایی تامین خروجی ای با مقدار BOD و TSS مطلوب را دارا هستند.

تماس دهنده های بیولوژیکی چرخان

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

تماس دهنده های بیولوژیکی چرخان (RBCs) راکتورهای بستر ثابتی می باشند که شامل دیسک‌های چرخنده ی نصب شده ای بر روی یک شفت افقی می باشند. این سیستم ها به صورت نیمه مستغرق بوده و با عبور فاضلاب، شروع به چرخیدن می کنند. میکروب هایی که عملیات تصفیه را انجام می دهند، به صورت نتاوبی با در معرض هوا قرار می گیرند که این تناوب موجب هوادهی و جذب آلاینده های آلی محلول و مواد مغذی مورد نیاز برای فرآیند تخریب و تجزیه می‌گردد.

تا به امروز تحقیقات متعددی در رابطه با تاثیر و میزان کارآیی RBCهای مختلف در تصفیه فاضلاب خاکستری صورت گرفته است که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد :

  • قابلیت RBC در حذف باکتری های شاخص (fecal clioforms, heterotrophic bacteria) و پاتوژن هایی به خصوص (Pseudomonas aeruginosa sp., staphylococcus aureus sp.)، که مشخص شد RBC توانایی حذف88/5 تا 99/9 درصدی تمام این چهار گروه باکتری را دارد.
  • عملکرد این سیستم ها در صورت استفاده از ته نشینی بعد از آنها، برای حذف میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب خاکستری (feacal coliforms (FC), Staphylococcus AureusPseudomonas aeruginosasp. and Clostridium perfringens sp)، نتیجه ها حاکی از حذف 99 درصدی تمام این میکروارگانسیم ها بود.

در حالت کلی می توان گفت سیستم های RBC عملکرد مناسبی در مورد pH، BOD، COD، کاهش بار میکروبی و رساندن خروجی سیستم به استاندارهای تخلیه دارند.

راکتور ناپیوسته متوالی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

 

راکتورهای ناپیوسته ی متوالی (SBR) نوعی فرآیند لجن فعال می باشند که از آنها برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. تمام فرآیند تصفیه به صورت مراحل ناپیوسته در راکتورها انجام می‌شود. این مراحل به طور متوالی و از طریق دنباله ای از مراحل تصفیه با انجام متعادل سازی، تصفیه بیولوژیکی و زلال سازی ثانویه در یک مخزن و با استفاده از توالی زمانی کنترل شده انجام می پذیرد.

بر روی این دسته از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری نیز تحقیقات و مطالعات گسترده ای صورت گرفته است که بخش عمده ی آن مربوط به تغییر و تنظیم مدت زمان ماند هیدرولیکی (HRT) (و تاثیر گذاری بر روی نیتریفیکاسیون) بوده است:

  • استفاده از یک نمونه آزمایشگاهی سیستم SBR و تغییر مدت زمان ماند در آن که در پایان مشاهده شد میزان حذف COD، NH4-N و TN در سیستم به مقدار کافی برای رسیدن به استانداردهای تعیین شده برای استفاده مجدد تغییر یافت، هم چنین این کار موجب تاثیرگذاری بر روی نیتریفیکاسیون نیز گشت (مقدار COD از 250 به 18/9، NH4-N از 401 به 11/9 و TN از 17/1 به mg/L 0/37 تغییر یافت)

در سیستم های SBR راندمان حذف BOD و COD 98 درصد، TN تا 90 درصد و NH4-H تا 99 درصد می باشد و طبق مطالعات و آزمایشات صورت گرفته مشخص گشته است که HRT عامل کلیدی و محدوده کننده ای در عملکرد این سیستم ها می باشد و اعمال تغییرات بر روی آن موجب تاثیر گذاری مستقیم بر روی کیفیت محصول نهایی می گردد.

بیوراکتورهای غشایی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

بیوراکتورهای غشایی (MBR) فرآیندهای گزینشی دائمی می باشند که به همراه فرآیندهای بیولوژیکی اقدام به تصفیه فاضلاب  خاکستری می نمایند. این سیستم ها با به کارگیری ترکیبی از سیستم های بیولوژیکی، میکروفیلتراسیون و الترافیلتراسیون فرآیند تصفیه را تکمیل می‌نمایند.

پکیج های تصفیه فاضلاب (خاکستری) به روش MBR، به دلیل اشغال فضای کمینه و فشرده بودن، سیستم هایی مناسب برای تصفیه و استفاده مجدد از آب خاکستری در مناطقی با چگالی جمعیت بالا و گران قیمت (از نظر فضا) هستند. انجام مطالعات بر روی میزان کارآیی این سیستم ها بیشتر به صورت به کارگیری عملی آنها در مراکز و محل های مختلف صورت گرفته است تا نتایج دقیق تر و واقعی تری حاصل گردد:

  • استفاده از سیستم MBR برای تصفیه فاضلاب خاکستری هتل ها در اسپانیا، که نتایج نشانگر حذف 80 تا 95 درصدی COD و رساندن مقدار آن به زیر استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان محیط زیست مربوطه (mg/L 30) برای استفاده مجدد از آن بود. هم چنین میزان حذف آمونیاک و TN نیز به ترتیب 85/5 و 85/1 درصد گزارش شد.
  • در کره ی جنوبی نیز از یک سیستم MBR بی هوازی-غیرهوازی-هوازی به همراه میکروفیلتری با سوراخ های µm 0/45 برای تصفیه فاضلاب خاکستری استفاده شد که راندمان بالایی از خود به نمایش گذاشت و تمامی استانداردهای مربوط به استفاده مجدد را کسب نمود. (از میکروفیلتر با سوراخ هایی به اندازه µm 0/1 نیز برای حذف کلیفرم‌های انسانی استفاده شد).

از این سیستم ها در آزمایشات و مراکز دیگری مانند مجموعه های ورزشی، مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری و … نیز استفاده شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها موفق به دستیابی به استانداردهای تعیین شده برای استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری تصفیه شده شده اند.

پتوی لجن بی هوازی با جریان رو به بالا

پکیج تصفیه فاضلاب

پتوی لجن بی هوازی با جریان بالا رونده (UASB) هم چنان یکی از پر استفاده ترین سیستم‌های تصفیه فاضلاب برای انواع مختلف جریان های فاضلاب می باشد. تمرکز اصلی این سیستم ها بر روی فرآیند بی هوازی و تامین غلظت های بالایی از زیست توده های معلق فعال و تولید لجن قابل ته نشینی مناسب تری نسبت به سایر سیستم های تصفیه می باشد.

از این سیستم ها در بخش های مختلف جهان (مانند هلند و آلمان) و مکان های متنوعی (مجتمع ها و مراکز خرید) در تصفیه فاضلاب خاکستری استفاده شده است. به عنوان مثال در تحقیقی که در مصر برای تصفیه فاضلاب خاکستری با استفاده از این سیستم ها صورت گرفت، نتایج زیر به دست آمد:

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری UASB زمانی که با سایر سیستم های تصفیه ترکیب شوند، کارآیی و بازدهی مناسب تری خواهند داشت.

بسترهای طبیعی تصفیه فاضلاب خاکستری

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

از این مواد هم می توان به صورت بستر مستقل و هم به صورت بستر ترکیبی (مکمل) در پکیج های معمول تصفیه فاضلاب خاکستری استفاده نمود. بر خلاف دیگر سیستم های معمول مورد استفاده در سیستم های تصفیه، از این بسترها برای حذف آلاینده های به خصوصی استفاده می شود و روش تصفیه در آنها یا از طریق جذب، فیلتراسیون و یا انعقاد می باشد. جدول زیر نشان دهنده ی عملکرد برخی از این مواد در آزمایشات و پژوهش های صورت گرفته است.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

استراتژی های استفاده مجدد

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

طرح های متعدد و بسیار زیادی در رابطه با تصفیه و استفاده مجدد از آب خاکستری در سراسر جهان به صورت پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری با سیستم های ساده و ترکیبی به کار گرفته شده اند. اکثر این سیستم ها به دلایل زیست محیطی و با هدف کاهش مصرف آب و آلودگی منابع آبی توسعه و گسترش یافته اند و به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با این حال هم چنان بسیاری از این سیستم ها مشکلات و چالش های متعددی هم از نظر فنی و عملکرد و هم از نظر دیدگاه عمومی نسبت به آنها، دارند. جدول زیر برخی از روش ها و سیستم های مورد استفاده در پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری در سراسر جهان نشان می دهد.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

درک و آگاهی عمومی از تصفیه و استفاده مجدد از آب خاکستری

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

 

میزان درک و پذیرش عمومی یک پدیده ی اجتماعی می باشد که به عنوان تفاوت بین حقیقت واقعی بر مبنای اصول و واقعیت و حقیقت مجازی شکل گرفته توسط افکار عمومی دیده می‌شود. در تمام پروژه های انجام شده در سراسر دنیا و در هر زمینه ای، ادراک عمومی به عنوان عاملی جدایی ناپذیر در تعیین میزان موفقیت آن پروژه است. بسیاری از برنامه ها و پروژه های صحیح و سازگار با محیط زیست به علت پذیرفته نشدن توسط ذینفعان و عموم مردم به شکست منتهی شده اند.

مطالعات متعددی در راستای ارزیابی ادراک عمومی از پکیج‌های تصفیه فاضلاب خاکستری و استفاده مجدد از آن در نقاط مختلف جهان، به روش‌های استراتژی های مختلفی انجام گرفته است. این استراتژی ها در اغلب مواقع دربرگیرنده ی مصاحبه ها، پرسشنامه ها، بحث های متمرکز گروهی، بحث های غیر رسمی و سایر نظرسنجی‌های اجتماعی دیگر بوده است. نتایج اکثر این نظرسنجی ها حاکی از حمایت واضح و حداکثری افراد از مفهوم استفاده مجدد از آب خاکستری به عنوان منبعی سازگار با محیط زیست، حفاظت از منابع آب شیرین و جلوگیری از آلودگی بوده است.

هم چنین این نتایج نشان دهنده ی تمایل اکثریت مردم به استفاده مجدد از آب خاکستری تصفیه شده برای مصارف غیرشرب است و عده ی کمی تمایل به استفاده از آنها برای مصارف خوراکی و تماس مستقیم با پوست انسان دارند. در همه پرسی ای که در بریتانیا انجام شد، اکثریت مردم تمایل به استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری شخصی به جای استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری تصفیه شده ای با منبع ناشناخته نشان دادند.

میزان استقبال عمومی از این روش در مناطق کم آب، درگیر با تنش آبی و منابع آبی نامطمئن بسیار بیشتر بود. عوامل بسیار مهم دیگر که نقش مهمی در میزان موفقیت پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری بازی می کنند شامل آگاهی، سطح سواد، عوامل فرهنگی و مذهبی، اطلاعات ناکافی یا اشتباه، غرور و تعصب بی مورد، نحوه ی اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی مناسب هستند.  

استفاده مجدد از آب خاکستری برای مصارف خوراکی و آشامیدنی

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در بسیاری از موارد به دلیل مخالفت شدید عمومی در بین مردم، بسیاری از پروژه های استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری و تولید پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری برای مصارف خوراکی و آشامیدنی با وقفه و حتی تعطیلی کامل مواجه شده است. این مخالفت شدید عمومی در رابطه با استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری برای مصارف آشامیدنی در اغلب مواقع به علت استفاده از لفظ فاضلاب برای آن توصیف آن و شکل گیری ذهنیت مشابه فاضلاب در افکار عمومی می باشد.

افراد با این نوع ذهنیت بر این باورند که آب تصفیه شده توسط پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری در تماس با فاضلاب انسانی بوده است و همین امر موجب منفی شدن نقطه نظر عمومی در رابطه با استفاده مجدد از این منابع برای مصارف شرب می گردد. در تحقیقی که در سال 2004 در 3 کشور پیشرفته (ایالات متحده، انگلستان و استرالیا) صورت گرفت، حمایت عمومی بسیار پایینی از استفاده مجدد آب خاکستری برای مصارف آشامیدنی نشان داده شد.

مانع اصلی در اکثر این موارد خطرناک دانستن تماس مستقیم این دسته از پساب های بازیابی شده با پوست و بدن انسان می باشد. به همین علت در حال حاضر بیشترین تحقیقات بر روی نحوه ی مناسب آگاه سازی مردم و بالا بردن میزان اطلاعات عمومی و مقبولیت این روش‌ها در جوامع مختلف در حال انجام می باشد.  

نتیجه گیری

در اینجا به بررسی مختصر خواص و ویژگی های فاضلاب خاکستری، سیستم ها و پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری متعارف و متداول، استراتژی های استفاده مجدد و میزان آگاهی و درک عمومی از این سیستم ها و محصول در بین مصرف کنندگان و عموم مردم پرداختیم. همانطور که نشان داده شد ویژگی ها و خصوصیات و میزان تولید آب های خاکستری بسته به عوامل متعددی مانند هدف استفاده از آب، سبک زندگی، جغرافیا و … می تواند بسیار متنوع باشد.

از میان روش های معمول و پراستفاده ی ذکر شده، سیستم های فیلتراسیون محبوبیت و استفاده ی بیشتری را به خود اختصاص می دهند، اما در اغلب مواقع برای تصفیه مناسب نیاز به استفاده از آنها در کنار روش ها و سیستم های دیگری می باشد. روش ها و استراتژی های مختلفی نیز برای استفاده مجدد از آب خاکستری (مانند آبیاری، شستشو، کشاورزی و …) ذکر شد که بیشتر آنها برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از آلودگی آب های شیرین است.

فرآیندها و تکنولوژی های ذکر شده برای تصفیه و حذف آلاینده های به خصوص کاربرد داشته و قادر به تصفیه کامل آب خاکستری نمی باشند. علاوه بر این، معیارها و استانداردهای مربوط به هر یک از موارد استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری همانند ترکیبات موجود و حجم آب خاکستری تولیدی در مناطق مختلف، متفاوت از یکدیگر می باشد. بنابراین در صورت استفاده از سیستم های ذکر شده، بهتر است طراحی منحصر به فردی با توجه به ویژگی های موجود در فاضلاب و هدف استفاده مجدد از آن انجام گیرد تا استانداردها و معیارهای مورد نیاز به درستی حاصل گردد.

سیستم های ذکر شده (مورد استفاده در پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری) در بالا معمولا برای فعالیت‌های صنعتی استفاده می شوند و استفاده از آنها برای مصارف خانگی توصیه نمی شود. هم چنین ویژگی های مربوط به استفاده از مواد طبیعی در تصفیه فاضلاب خاکستری نیز مورد بررسی قرار گرفت که می توان از آنها برای تصفیه آب خاکستری خانگی استفاده نمود.

در پایان نیز مشاهده نمودیم که در حال حاضر میزان تمایل استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری به شدت وابسته به نحوه ی استفاده ی مجدد از آن بوده و اکثریت مردم راغب به استفاده از آنها در فعالیت های غیرشرب و بدون تماس مستقیم با پوست هستند. میزان مقبولیت عمومی نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست یک پروژه دارد.

شرکت تصفیه هوشمند آویسا نیز با انجام مطالعات و آزمایشات گسترده اقدام به ارائه ی پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری ای با نام تجاری پالاباکس نموده است که طراحی و ساخت این پکیج ها با توجه به خصوصیات و ویژگی های فاضلاب مشتریان و نوع استفاده مجدد از محصول نهایی سیستم صورت گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری خانگی و تجاری تصفیه هوشمند آویسا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

4.7/5 - (56 امتیاز)

17 thoughts on “پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

  1. سلام. برای شما آرزوی موفقیت دارم. لطفاً قیمت یک دستگاه تصفیه آب خاکستری خانگی (ماشین لباسشویی)برای مصارف فلاش تانک و شستشوی حیاط و آبیاری درخت را برای ارسال به کرمان بفرمایید قادر به نصب اتصالات میباشم. با تشکر محمدحسین آشورزاده

    1. سلام
      با تشکر از شما دوست غزیز.متاسفانه به دلیل عدم ثبات بازار قیمت ها به روز می باشد. لطفا برای اطلاع از قیمت با شماره های شرکت تماس بگیرین و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

  2. سلام مجدد تلفن تماس در ایمیل قبلی ذکر نشد ********** محمدحسین آشورزاده. متشکرم

    1. دستگاه ها در ظرفیت های مختلف با توجه به نیاز مشتری ساخته می شود. ظرفیت ها به صورت 500،1000،2000،5000 لیتر در روز است. برای قیمت لطفا تماس حاصل فرمایید یا اطلاعات تماس ارسال کنید. متشکرم

  3. با سلام این دستگاه چه جوری تصفیه میکنه ؟ من یک ویلا دارم که آب رو باتانکر میخرم میشه اونجا نصب کرد ؟ این دستگاه مشابه خارجی داره ؟ بر اساس چه استانداردی ساخته شده ؟ با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      شما فقط کافیه لوله فاضلابتون رو به ورودی سیستم وصل کنید به طور اتومات آب و لجن جدا می شود. لجن خروجی به شبکه فاضلاب(و در صورت عدم وجود شبکه به مخزن ذخیره لجن) انتقال پیدا کرده و در خروجی سیستم آب با استاندارد محیط زیست را خواهید داشت.

  4. سلام وقتتون بخیر
    یک مجتمع مسکونی با 450 واحد ، در 5 بلوک 12 طبقه که قصد دارد ،آب روشویی وکفشوی حمام تمام واحدها را تصفیه کرده و برای تغذیه آب فلاش تانک ها وآبیاری فضای سبز استفاده کند،هزینه دستگاها وتجهیزات برای تصفیه فاضلاب خاکستری چقدر خواخد بود.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    1. سلام
      وقت بخیر
      لطفاً برای اطلاع از قیمت ها تماس گرفته و یا درخواست خود را در سربرگ ارسال فرمایید. در مورد کار شما ماژول های متفاوتی وجود دارد که به عنوان مثال ماژول آبیاری می تواند smart یا auto و یا manual انتخاب گردد که قیمت متفاوتی خواهد داشت.

  5. سلام
    لطفا قیمت یکدستگاه تسویه پسآب جهت یک منزل ویلایی ۲۰۰ متری که فقط آب حمام و روشویی رو تسویه و جهت آبیاری باغچه مناسب سازی کنه رو بفرمایید.
    ممنون
    حبیبی، اصفهان
    ***********

    1. سلام
      تخمین مقدار آب خاکستری با توجه به تعداد افراد ساکن یا مصرفی آب با بر اساس قبض آب قابل محاسبه می باشد.یکی از این موارد را بفرمایید.

  6. سلام
    جهت تصفیه آب آبخوری،آبدارخانه ، روشویی و آب باران مدرسه نیاز به تاسیسات تصفیه داریم.لطفا مشخصات فنی دستگاه را برای بنده ارسال نمایید.
    با شماره تلفن های درج شده در سایت شرکت تماس گرفتم ، متاسفانه پاسخ ندادید.
    ممنون
    27شهریور 1398

  7. سلام
    من امکان و تمایل به همکاری ،بازار یابی و اخذ نماندگی شرکت شما را در شرق استان تهران دارم .در صورت تمایل به همکاری با شماره 09122125301 تماس حاصل فرمایید.
    حامد ملااکبری
    شرکت پیشرو بنا هزاره هفتم
    آدرس دماوند بلوار امام خمینی جنب بانک ملی کوچه درخشان پلاک 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *